Les 18 – Meditatie V&A: Tijd vinden voor meditatie.

Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).

Vraag: Meditatie werkt erg ontspannend en ik wil het graag volhouden, maar het zal moeilijk zijn voor mij om het twee keer per dag te doen. Ik reis veel en als ik thuis ben geniet ik ervan om tijd door te brengen met mijn vrouw en kinderen. De tijd die ik heb voor meditatie is kort. Wat is je advies?

Antwoord: Wij die een gezin, verantwoordelijkheden, en drukke levens hebben, zijn in het voordeel als het gaat om het gebruik maken van meditatie, ervan uitgaande dat we ook daadwerkelijk de tijd vinden om het te doen. Dit komt doordat de evolutie van verlichting afhangt van regelmatige interactie tussen het bewustzijn en het wereldse leven. Hoe kan de ware aard van de wereld gekend worden als we er geen deel van zijn, waarbij we de gelukzalige stilte die we in meditatie ervaren in onze dagelijkse activiteit stabiliseren?

De truc is om twee keer per dag tijd te maken voor onze meditatie, zodat de positieve effecten er zullen zijn. Het ‘tijd vrijmaken’ stelt ons verlangen op de proef, onze toewijding aan de mogelijkheden die in ons zitten. Het is een test die we allemaal elke dag ondergaan – de dingen te doen die we willen doen die enige discipline vereisen. Eerlijk gezegd is het niet een kwestie van hoeveel tijd we wel of niet hebben. Het is een kwestie van beslissen wat belangrijk is voor ons, en te doen wat nodig is.

Niemand kan je vertellen wat voor jou het meest belangrijk is. Alleen jijzelf kunt dat weten. Het is geheel aan jezelf, het is altijd jouw keus. Maar je hebt een innerlijke stem weet je. Iets van binnen roept je om meer te ervaren, steeds meer. Het zaadje wil uitgroeien tot een sterke boom met prachtige, geurende bloesems die overal zullen bloeien. Het moet groeien. Wij worden allen geroepen door die evolutionaire stroom in ons. Wat er ook voor de rest in ons leven gebeurt, de stroom zal er zijn. Het is niet alleen voor ons, het is voor iedereen, en we bewijzen iedereen een grote dienst door te besluiten het te cultiveren, eerst door de voorkeur te geven aan het vergroten van het verlangen, en daarna met oefeningen die op natuurlijke wijze de vrede en gelukzaligheid die zich in ons bevinden naar buiten brengen.

Verondersteld dat er een keus is gemaakt om door te gaan met meditatie, dan komt het neer op praktische overwegingen. Hoe maken we er tijd voor? Het is behoorlijk werelds eigenlijk. Hoe vinden we de tijd om onze tanden te poetsen, te douchen, juist te eten, af te wassen, de rekeningen te betalen, en de vuilnisbak naar buiten te brengen? Deze dingen doen we omdat we weten dat ze gedaan moeten worden. We doen ze omdat we weten dat als we ze niet doen, het leven een zootje, een bende wordt, en daar voelen we ons rot over. Het zal misschien wel een tijdje lukken om geen van deze dingen te doen, maar uiteindelijk zal het ons achtervolgen en inhalen. Mensen die een tijdlang regelmatig gemediteerd hebben ontwikkelen ten aanzien van meditatie een zelfde houding. Ze weten dat het gedaan moet worden, want anders zal het gewenste resultaat uitblijven, en zal het leven niet alles zijn wat het kan zijn. De conclusie ten aanzien van meditatie is dezelfde als die over het tandenpoetsen, douchen, en het vuilnis buiten zetten. Dus maken ze eenvoudigweg een gewoonte van meditatie.

Maar wat als er omstandigheden zijn die normale meditatie onmogelijk maken? Je zit bijvoorbeeld in een vliegtuig om 5 uur ’s middags en het duurt nog een uur voordat je thuis bent. Het ligt voor de hand. Je mediteert in het vliegtuig. Wat te doen aan het geluid of het schudden van het vliegtuig? Niets van dat alles doet er toe. In meditatie behandel je het net zoals alle andere afleidingen van de mantra. Ga ongedwongen terug naar de mantra wanneer je je realiseert dat je afgedwaald bent door je gedachten, geluid, bewegingen van het lichaam, de omgeving, of wat dan ook. Het is niet moeilijk om te mediteren in vliegtuigen, treinen, auto’s (als je tenminste niet zelf achter het stuur zit!), wachtkamers, zowat overal waar je een poosje geen contact hoeft hebben met anderen. Natuurlijk is het het beste om thuis op je reguliere plek te mediteren. Maar bij gebrek aan tijd, als er gelegenheid is, maak er dan gebruik van.

Als het onmogelijk is om op de normale tijd te mediteren, overweeg dan om het op een ander moment op de dag te doen, eerder of later. Maak er echter geen gewoonte van om vlak voor je naar bed gaat te mediteren. Het is beter dan helemaal niet te mediteren, maar het is veel beter om je in activiteiten te begeven na de meditatie. Het zuiveringsproces en de integratie van bewustzijn in het zenuwstelsel wordt het best bereikt door activiteit en niet door slaap. Mediteren vlak voor het naar bed gaan kan je zelfs een tijdje wakker houden. Probeer het eens en zie wat er gebeurt.

Stel je voor dat je thuis komt van je werk, en een half uur later heb je een afspraak om uit eten te gaan met vrienden. Dit is meditatietijd en normaliter zou je meer tijd nemen voor je uit zou gaan. Maar dit keer is het anders gelopen. Wat doe je? Ga zitten en mediteer gedurende vijf minuten, tien minuten, of vijftien minuten – wat maar mogelijk is. Gebruik de tijd die je hebt om te mediteren zo goed mogelijk, en neem ook tijd om adequaat te rusten na de meditatie, dan ben je toch op tijd op afspraak. Er zijn honderden manieren om een meditatie snel tussendoor te doen als je dat echt wilt. Maak er echter geen dagelijkse gewoonte van. Als je je planning van tevoren maakt zul je in negenennegentig procent van de gevallen de tijd hebben. Als er iets helemaal in het honderd loopt, kun je nog steeds even onderduiken in het pure gelukzalige bewustzijn (pure bliss consiousness). Het helpt in de doorgaande ontwikkeling van je meditatiegewoonte, en geeft je een injectie van vrede en gelukzaligheid. Elk klein beetje meditatie is een grote stap voorwaarts.

Je succes ligt in het willen, en je best te doen daar elke dag naar te handelen. Als je dat doet, zal het zeker je volle en actieve leven verrijken. Het is één van de beste dingen die je kunt doen voor je gezin. Op de lange termijn zal er een onzichtbare magie in al hun levens komen, en de uiterlijke resultaten ervan zullen heel duidelijk zijn.

De guru is in je.

Noot: Voor gedetailleerde instructies omtrent Diepe Meditatie, zie het AYP Diepe meditatie boek.