Les 21 – Meditatie V&A: Meditatieobjecten

Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).

Vraag: Wat is het verschil tussen meditatie op een mantra, chakra’s, een religieus icoon, een kaars, etc?

Antwoord: Meditatie is de brug tussen aandacht op een object en de uitgestrekte andere kant die we kennen als gelukzaligheidsbewustzijn, welke zonder gedachten of externe zintuiglijke waarnemingen is. Het doel is om de reis herhaaldelijk te maken, als vaste prik, op een dagelijkse basis. De techniek die we gebruiken is eenvoudig, maar delicaat. Het vertrouwt op het natuurlijke vermogen van onze geest om stil te worden. Andere vormen van meditatie kunnen minder eenvoudig en natuurlijk zijn en kunnen gericht zijn op intellectuele betekenissen of verschillende objecten. Dit kan het richten van de aandacht op het uitgestrekte gebied van innerlijk gelukzaligsbewustzijn bemoeilijken. Dat wil niet zeggen dat andere vormen van meditatie niet zullen werken. Maar in onze benadering staan eenvoud en efficiëntie voorop. Dit is een geavanceerde meditatiemethode die iedereen kan doen. We zullen meditatie op andere objecten bespreken vanuit het gezichtspunt van de methode die we hier gebruiken.

Wat is het verschil tussen meditatie door middel van onze techniek, waarbij we een mantra gebruiken, versus het gebruik van chakra’s (energiecentra in het lichaam), een religieus icoon of andere fysieke objecten? Het is nogmaals een kwestie van eenvoud en efficiëntie. Het doel is om de aandacht voorbij het denkproces te brengen, en, door dat te doen, de aandacht voorbij uiterlijke zintuiglijke waarnemingen te brengen. De geest is het neurologische proces in ons dat ons bewustzijn verbindt met de uiterlijke wereld. Het is een heel intieme connectie. Onze aandacht, in beslag genomen door de dynamiek van de geest, is altijd een kleine afstand verwijderd van het ervaren van goddelijke gelukzaligheid of puur bewustzijn. Als de geest toegestaan wordt om tot rust te komen, dan zijn we er. Daarom beginnen we met de geest, de meest intieme verbinding met het gelukzaligheidsbewustzijn dat we hebben. We beginnen van binnen, zodat we snel en makkelijk diep naar binnen kunnen gaan. Als we zouden beginnen met een fysieke locatie in het lichaam of met een fysiek object, zouden we nog steeds diep kunnen gaan. Daar is geen twijfel over. Maar het is een langere en gecompliceerdere reis. Des te verder we buiten ons zijn wanneer we beginnen, des te meer fysieke, intellectuele, en emotionele bagage moeten we afschudden als we naar binnen keren. Dit is ook de reden waarom we de mantra niet hardop uitspreken tijdens de meditatie, of enige aandacht schenken aan betekenissen als we aan het mediteren zijn. Meteen vanaf het begin is het een innerlijk proces. Door de meditatie te beginnen met een gedachte, waarbij we de specifieke procedure gebruiken, omzeilen we het probleem van externe obstakels in het zenuwstelsel die onze aandacht kunnen opslokken. Uiteindelijk zullen we ze van binnen uit naar buiten toe op een natuurlijke manier doen oplossen, in plaats van te proberen ze op te lossen door van buiten naar binnen te gaan, wat niet makkelijk is.

We beginnen met een gedachte, zonder ons daarbij te richten op enige betekenis. We pakken ongedwongen de herhaling van de gedachte aan het geluid van de mantra op, op het randje van los laten. We laten de mantra gewoon op natuurlijke wijze zijn eigen gang gaan, waardoor hij steeds vager en vager wordt – dit is de meest eenvoudige en efficiënte manier om in de oneindige inwendige zee van gelukzalig bewustzijn te duiken. Wanneer we dit herhaaldelijk gedaan hebben komen we na twintig minuten terug, doordrenkt van vrede en gelukzaligheid, en hebben we veel zuivering bereikt gedurende het proces.

Na verloop van tijd, als de obstructies steeds minder worden, verdwijnt de afstand tussen bewustzijn en uiterlijke ervaringen. Er was in werkelijkheid geen afstand! Dan wordt het natuurlijk om veel schakeringen van gelukzaligheid te ervaren terwijl we ons richten op chakra’s, religieuze iconen, onze geliefden, prachtige landschappen, heilige geschriften, of zelfs een boek over theoretische fysica. Wanneer gelukzaligheidsbewustzijn verrezen is, wordt alles in die termen bezien. Maar dit is niet de procedure van meditatie. Dit is genieten van het resultaat van meditatie – het leven leven met een steeds toenemende waardering voor zijn vele geschenken. Het ontwikkelen van deze waardering inspireert ons des te meer om door te gaan met onze beoefening.

De guru is in je.

Noot: Voor gedetailleerde instructies omtrent Diepe Meditatie, zie het AYP Diepe meditatie.