Les 94 – Een aantal schoonmaak tips

Het doel van de Gevorderde Yoga Technieken (AYP) is het verschaffen van de belangrijkste yoga methoden op een eenvoudig te hanteren manier zodat je een dagelijkse routine kan starten en kan volhouden zonder dat je je leven overhoop hoeft te halen. In onze benadering hebben we gebruik gemaakt van een aanpak met bouwstenen. Waarbij je zelf beslist, in overeenstemming met jouw tijdlijn en capaciteit, wanneer je een nieuw onderdeel toevoegt. Iedere bouwsteen is op zichzelf een vrij eenvoudige techniek. Wanneer je niet te snel gegaan bent met het toevoegen van onderdelen van beoefening zal het met twee, drie, vier, of tien onderdelen nog steeds eenvoudig zijn. Gemak in de beoefening en gemak in het dagelijks leven is ons doel, met zuivergelukzaligheidsbewustzijn en goddelijke extase dat gestaag op blijft komen om uiteindelijk een permanente ervaring te worden (24 uur per dag en 7 dagen per week).

Het is een schoonmaak die er in je zenuwstelsel aan de gang is. De ervaringen die opkomen gedurende deze schoonmaak beslaan een heel scala van spectaculair tot saai en eentonig. Ongeacht wat de ervaringen zijn, de schoonmaak gaat door zolang we onze dagelijkse beoefening doen.

Het is belangrijk om het verschil helder te hebben tussen beoefening en ervaringen. Dat is vooral belangrijk sinds we begonnen zijn met het stimuleren van kundalini, en we daardoor misschien wel krachtige extatische gevoelens hebben gehad of wat indrukwekkende visioenen. Daarom zijn hier een aantal tips over wat te doen als sommige van deze dingen in je beoefening ontstaan.

Als je de wervelkolomademhaling aan het doen bent, en op het moment dat je bij het derde oog aankomt, komt je ishta (je gekozen ideaal – Jezus, Krishna, Mohammed, Goddelijke Moeder, etc.) aan gegaloppeerd in een gouden koets, om je vervolgens te wenken om in de koets te klimmen voor een ritje, wat doe je dan? Ontspannen adem je uit door de wervelkolomzenuw naar beneden. Met andere woorden, je geeft de voorkeur aan beoefening die je aan het doen was. Als de koets met je ishta erin mee naar beneden de wervelkolomzenuw ingaat, mooi. Maar als dat niet het geval is, is dat ook prima. We duwen de visioenen niet weg. Maar we houden er ook niet aan vast. We geven gewoon de voorkeur aan de beoefening die we aan het doen zijn. Als deze visioenen werkelijk zijn zullen ze een lange tijd bij ons blijven, zowel in de beoefening als daarbuiten. Je ishta begrijp wel dat je je beoefening aan het doen bent, en zal je graag op een later moment meenemen voor een ritje. Het is de beoefening die de mogelijkheid voor dit soort ervaringen in je uitbreidende spirituele zenuwstelsel heeft gecreëerd. Houdt dat altijd in gedachten. Laat de ervaringen je niet afleiden van de beoefening die ze gefaciliteerd hebben. Als je standvastig blijft in je beoefening, zullen je ervaringen groter en groter worden, en je uiteindelijk nooit verlaten. Je zal dan de hele dag rondlopen met je ishta, en met daarbij ook nog een entourage engelen! Ervaringen geven geen grotere ervaringen, beoefening wel.

Als je yoni mudra kumbhaka doet en je wordt gevuld met goddelijk licht dat naar binnen stroomt door je derde oog, en er komt meer en meer licht, en je wilt meer yoni mudra kumbhaka doen omdat het zo goed voelt, wat doe je dan? Jij blijft bij het aantal herhalingen van yoni mudra die je altijd doet. Nou, misschien doe je er eentje extra als het echt zo fantastisch is. Maar houdt in gedachten dat het eenvoudig is om teveel te doen als er zulke prachtige ervaringen ontstaan. Dan, voor je het weet, wordt je voor een paar dagen van binnen gefrituurd omdat je teveel gedaan hebt. Het zenuwstelsel kan maar zoveel tegelijk aan op ieder gegeven niveau van zuivering. Als er teveel door de zenuwen gaat voordat ze er klaar voor zijn, kan het frituureffect ontstaan. Het is alsof je in brand staat. Het is niet de hel, maar het kan zo wel voelen. Het is te prematuur een teveel aan energie. Dat is alles. Benader de zuivering geleidelijk aan, en je zal een veel aangenamere reis hebben. En je brengt je vermogen om op de lange termijn gevorderde yoga technieken te kunnen blijven doen niet in gevaar. Voor lange tijd goed afgemeten beoefening doen is wat naar verlichting zal leiden. Dan zal al het licht en de gelukzaligheid er zijn zonder het vuur. Het vuur ontstaat door een te snelle schoonmaak – soms brengen we teveel stof in beweging en gaat het te snel met zoveel wat er zo snel uitkomt. Er bestaan in deze schoonmaak business geen wonderen die maken dat het in een dag geregeld is.

Terwijl meditatie over het algemeen een rustiger en gelukzalig proces is, waarbij het zenuwstelsel naar diepe stilte gebracht wordt en waarbij obstructies op globale wijze worden losgelaten, kunnen er nog steeds krachtige ervaringen opkomen. Wanneer we gedachten, sensaties, licht, extase, rusteloosheid, visioenen, negatieve emoties of wat dan ook hebben, komen we gewoon rustig terug naar de mantra. We mediteren niet voor een bepaalde ervaring anders dan de ervaring van de mantra de voorkeur geven wanneer we realiseren dat we er niet meer bij zijn. Het maakt niet uit waar naartoe we waren afgedwaald. Als de hemelse gastheren komen en ons innerlijke zien opvullen tijdens onze meditatie, en we beseffen ons dat we niet meer bij de mantra zijn, wat doen we dan? Je raadt het al. We gaan terug naar de mantra. Als we trouw zijn aan de simpele procedures van de technieken, kunnen we genieten van de hemelse gastheren wanneer we maar willen – als we een boterham aan het eten zijn, in de douche, tijdens het wandelen of waar dan ook … behalve in onze beoefening. Als we ze in onze beoefening zien en we merken dat we afgedwaald zijn van de mantra, of van de wervelkolomademhaling, of dat we de tel kwijt geraakt zijn in yoni mudra kumbhaka, dan doen we ons best om weer rustig terug te gaan naar de betreffende techniek die we op dat moment aan het doen waren.

Een woord dat soms opkomt wanneer we de technieken van beoefening bespreken is “verwachtingen.” We hebben allemaal verwachtingen. Het zijn verlangens. Onze verlangens willen altijd meer, willen dit of dat bereiken. We kunnen in de gewoonte terecht komen van het verwachten van bepaalde soorten ervaringen. Als we de techniek van bhakti toepassen kunnen we de energie van onze verwachtingen transformeren, ze kanaliseren in motivatie om onze dagelijkse beoefening te doen. Als we merken dat tijdens de beoefening verwachtingen opkomen voor visioenen of wat dan ook, behandelen we ze net als iedere andere gedachte of gevoel dat opkomt, en gaan we rustig weer terug naar de techniek die we aan het doen waren.

Dit is de beste manier om de schoonmaak op de meest efficiënt manier gedaan te krijgen. We geven door deze benadering niets op. We verkrijgen er alles door.

De guru is in je.