Les 98 – Yoga en het huwelijk

Vraag: Kan een persoon trouwen en nog steeds meditatie beoefenen en het “doel” bereiken? Hoe helpt/verstoort het huwelijk de spirituele groei van een persoon?

Antwoord: Het huwelijk is niet per definitie onverenigbaar met spirituele beoefening. Het huwelijk kan een belangrijk onderdeel zijn van spirituele beoefening, want het kan ons helpen om een leven van liefdevolle dienstbaarheid te ontwikkelen. Het seksuele aspect hoeft ook geen belemmering te zijn. Het hangt volledig af van je benadering. De vorige les over tantra begint de discussie over dit onderwerp.

Ik ben getrouwd en heb volwassen kinderen, en ik ben dieper in de beoefening dan ooit, en het leven is gevuld met plezier. De grootste uitdaging die het huwelijk en het opvoeden van kinderen met zich meebrengt voor spirituele beoefening is de noodzaak om iedereen te onderhouden en daarnaast ook tijd maken voor de beoefening. Het vraagt om krachtige inzet, veel bhakti. En er zijn veel beloningen voor degene die het kan managen om het allemaal te doen.

Sommigen geven misschien de voorkeur om alleen op hun spirituele leven te focussen. Dat is ook niet zo eenvoudig. Sommige mensen die de wereld verzaken raken naar binnen gekeerd en bekrompen in hun blik op de wereld, met weinig achting voor anderen en onvolgroeid in hun spirituele vooruitgang, ondanks dat ze veel yoga beoefening doen. Dienstbaarheid aan “een familie” van de een of andere soort is nodig om het hart en de spirituele vooruitgang te laten groeien. De familie kan een buurman zijn die hulp nodig heeft, onze echtgenoot en kinderen, onze gemeenschap, of de hele mensheid. Een bepaalde verbinding die ons in dienstbaarheid met anderen verbindt is belangrijk. Als dat het huwelijk is, is dat mooi. Als dat het niet is, dan iets anders. Iets wat ons in de positie brengt om wat verantwoordelijkheid te hebben voor het helpen van iemand anders dan onszelf.

Als we anderen helpen, helpen we onszelf. Het is de oudste wijsheid in de geschriften.

Uiteindelijk is spirituele vooruitgang minder afhankelijk van onze uiterlijke omstandigheden dan van onze innerlijke omstandigheden. Dat is waarom we starten met meditatie. Het gaat direct naar de bron en begint gelijk met het opbouwen van de juiste innerlijke omstandigheden – zuiver stil gelukzaligheidsbewustzijn. Vervolgens moeten we wat gaan doen met die stille innerlijke kwaliteit. En we doen er verstandig aan om ons zuivere gelukzaligheidsbewustzijn aan de wereld te geven in de een of andere vorm van dienstbaarheid. Dan zijn we als een kanaal, en het zuivere gelukzaligheidsbewustzijn en de goddelijke extase komen in ons op en stromen door naar anderen.

Met toewijding aan het voornemen om de innerlijke omgeving te ontwikkelen, zullen alle uiterlijk omstandigheden een vanzelfsprekende plek voor dienstbaarheid worden, wat ook beoefening is. Het wordt karma yoga genoemd, de yoga van handeling en liefdevolle dienstbaarheid. Karma yoga is niet iets dat geforceerd plaats kan vinden. Het gebeurt wanneer er in onszelf verruiming ontstaat. Alle yoga is op deze manier met elkaar verbonden. Al het leven is zo met elkaar verbonden. We zijn Een, die zich als velen tot uitdrukking brengt.

Dus, laten we onze gevorderde yoga technieken doen en nadat we uit onze meditatiekamer gekomen zijn nadenken over hoe we iemand kunnen helpen. Hiermee helpen we onszelf.

De guru is in je.