Les T9 – De relatie tussen brahmacharya, tantrische seks en het celibaat

We zullen nu een onderwerp bespreken dat echt een taboe is en daarbij de verbinding maken met de tantra discussie. In deze tijd is het onderwerp een groter taboe dan seks. En dit onderwerp is, “het celibaat.”

Ren nog niet gelijk naar de deur. Het celibaat zal geen beoefening zijn die hier wordt aangeraden. We zullen het ook niet verheerlijken. We willen alleen maar begrijpen waar het past in het geheel, want sommigen worden hier van nature toe aangetrokken. Anderen worden er misschien toe gedwongen door de eigen wil of door de wil van anderen.

Maar voordat we verdergaan met het celibaat, moeten we het eerst hebben over “brahmacharya.” Want dit is de sleutel tot het begrijpen van de spirituele implicaties van zowel tantrische seks als het celibaat, en van datgene dat ze gemeen hebben. En ze hebben meer gemeen dan over het algemeen wordt aangenomen.

Brahmacharya betekent lopen of verblijven in de creatieve kracht van God, wat de seksuele energie in ieder van ons is. Wat bedoelen we met het lopen of verblijven in seksuele energie? Twee dingen: Ten eerste, om het te behouden. En, ten tweede, om het te cultiveren. Dat is de essentie van brahmacharya – seksuele energie behouden en cultiveren.

Tot zover hebben we in de tantralessen de basismethoden geïntroduceerd die nodig zijn om het proces van transformatie in seksuele relaties op gang te brengen, met precies dat als doel – het behouden en cultiveren van de seksuele energie. We hebben gesproken over de voorwaardelijke bhakti (het verlangen naar iets meer) die nodig is om het na te streven, de verschillende uitdagingen die je tegenkomt, en de goddelijke consequenties die het maken van de reis van tantrische seksuele relaties heeft. Best verreikend allemaal.

We hebben de verbinding besproken tussen de tantrische seksuele relaties en de gevorderde yoga technieken die we uitgebreid behandeld hebben in de hoofdlessen. Hoe beide beoefeningen dezelfde doelen hebben en hoe tantrische seks een aanvulling kan zijn op meditatie, pranayama en onze andere dagelijkse beoefening.

Waar past het celibaat in dit geheel? Het is een keuze, een kwestie van neiging, of een levensstijl. Het gebeurt. Misschien geven we ons over aan een organisatie of guru en kiezen zij voor ons. Misschien doen we het zelfstandig. Misschien worden we er helemaal nooit toe aangetrokken. Alles is goed. Het is aan ieder van ons om hierin onze eigen gevoelens te volgen.

Wat is het celibaat? Technisch gesproken is het de onthouding van het huwelijk en seksuele relaties, inclusief masturbatie. Het is in feite het behouden van seksuele energie, al kan het zijn dat “behouden” niet datgene is wat de celibatair in gedachten heeft. Er zijn andere redenen voor het celibaat die meer gericht zijn op het vermijden van iets negatiefs aan seks (obsessie, overmaat, trauma) dan het richten op het positieve dat het met zich meebrengt (innerlijke verruiming, goddelijke extase, verlichting).

Celibaat is de eerste helft van brahmacharya, maar niet noodzakelijk het geheel. Want zonder de voorwaardelijke zuivering van het zenuwstelsel en het vervolgens aanmoedigen van de seksuele energie om richting een hogere manifestatie te bewegen, is er geen cultivatie, wat de tweede helft van brahmacharya is. Dit concept, dat het celibaat maar de helft vormt van brahmacharya, is een belangrijk punt. Zonder de tweede helft van brahmacharya kan het celibaat leiden tot stagnatie en tot het ontstaan van ongebalanceerd obsessief gedrag, met name wanneer het “opgelegd” celibaat is.

Dus, hoewel het celibaat (behouden) in de richting van brahmacharya is, is het incompleet als spirituele beoefening zonder het activeren (cultiveren) van seksuele energie voor een hoger doel. En dat is natuurlijk het doel van tantrische seks. Het is ironisch dat degene die ijverig zijn in hun tantrische beoefening betere spirituele vooruitzichten kunnen hebben dan celibatairen die niet toegewijd zijn aan hun zittende yoga beoefening en doorgaande liefdevolle dienstbaarheid aan anderen om zo de seksuele energie te cultiveren naar een hogere manifestatie in hun zenuwstelsel.

Is het celibaat een beter pad naar verlichting dan tantrische seksuele relaties? Wie zal het zeggen? Het hangt af van hoe gemotiveerd de beoefenaar is in de een of andere levenswijze. Het is meer het niveau van bhakti in de beoefenaar die de uitkomst bepaalt dan de betreffende aanpak. Als er bhakti in overvloed is zal het zenuwstelsel zich blijven openen, hoe dan ook.

Voor zowel de tantrische geliefde of de celibatair, de kern technieken van meditatie en pranayama zullen de grootste invloed hebben op de mate van bhakti die in het zenuwstelsel opkomt. Het is de globale zuivering die dagelijks in het zenuwstelsel plaatsvindt die bepaalt hoeveel innerlijke stilte er beschikbaar is. Dit is zuiver gelukzaligheidsbewustzijn, onze bron, onze diepste goddelijke kwaliteit die in ons opkomt. Als we dat hebben, onafhankelijk of we geneigd zijn naar tantra of het celibaat, zullen we constant hongeren naar hetzelfde doel, goddelijke eenwording. Wat de gekozen levenswijze ook is, we zullen er van nature elementen van brahmacharya in integreren – waarbij we onze seksuele energie behouden en cultiveren als we reizen op onze innerlijke snelweg naar de hemel.

De guru is in je.