Les 153 – Vertalingen van de Yoga Sutra’s, en over supernormaal worden

Vraag: Nogmaals dank voor je lessen! Twee vragen als dat mag. Kan je misschien een goede vertaling van de Yoga Sutra’s aanraden? En als laatste, tijdens het werken met de sutra’s voelde het alsof mijn borst en mijn hoofd verruimden. Het was heel bijzonder. Is dit normaal? Je noemde de verschillende manieren waarop energie zich kan manifesteren en ik vroeg me af of dit een van die manifestaties is? Met liefde en eenheid.

Antwoord: Er zijn veel online vertalingen van de Yoga Sutra’s, waaronder in verschillende talen, naast de tientallen Engelstalige versies. Velen ervan hebben commentaren, die wel of niet consistent kunnen zijn met de aanpak in deze lessen. Om die reden raad ik je aan om te starten met een vertaling die geen commentaar heeft. Het is eenvoudig te vinden. Kijk onder “Yoga Sutra’s” en “Yoga Texts” in de AYP links section op de Engelstalige website.

De Yoga Sutra’s bestaan uit vier “boeken.” Het hele geschrift omvat minder dan twintig pagina’s – het is zeer beknopt. Als je je afvraagt waar de acht ledematen beschreven staan, het begint in boek 2-29. Boek 3 gaat over samyama en bovennatuurlijke vermogens. Het idee van “supernormaal” worden is best aantrekkelijk of niet? Als in heel, heel normaal. Normaal voor menselijke wezens is verlichting. Dus waarom zouden we niet supernormaal worden?

Ja, je gevoel van verruiming is (super) normaal, een mooie indicatie van je stilte die van binnenuit naar buiten toe beweegt. Dit is samyama in actie. Er kunnen vele verschillende dingen gebeuren. Er kan meer verruiming zijn, innerlijke zintuigelijke ervaringen, krachtige emoties, lachen, huilen, fysieke trillingen en nieuwe soorten ademhaling. Het gaat allemaal over obstakels die opgelost worden wanneer de innerlijke stilte naar buiten toe beweegt door het zenuwstelsel als gevolg van onze beoefening, waar samyama nu aan toegevoegd is. Het zenuwstelsel weet wat het moet doen als zuiver gelukzaligheidsbewustzijn er doorheen beweegt. Als de symptomen excessief worden, gebruik dan gewoon self-pacing (het bepalen van je eigen tempo) in je beoefening. Dat kan, indien nodig, betekenen om een tijdje de hoeveelheid herhalingen in samyama te verminderen. Neem altijd genoeg rust wanneer je uit meditatie en samyama komt. Dat is belangrijk om stabiele energiestromen te faciliteren in de dagelijkse activiteiten.

Al deze symptomen zijn normale symptomen van loslaten en zijn tekenen van de verschijning van de innerlijke goddelijkheid. Het is oké om het gewoon te laten gebeuren. Als je lichaam wilt bewegen of schudden, laat het, maar niet tot gevaarlijke uitersten. Als emoties opkomen, laat ze, maar niet tot gevaarlijke uiterste. Als seksuele opwinding opkomt (en dat kan) laat het dan, maar niet tot een gevaarlijk uiterste. Dit alles is normaal wanneer de goddelijke energie naar buiten bubbelt door het zenuwstelsel.

Het herinnert me aan een passage in Swami Muktananda’s boek, Play of Consciousness, waar hij een bepaalde fase in zijn reis beschrijft en waarbij hij uit zijn huis ging om buiten te brullen als een wild dier. Het is onnodig om te zeggen dat zijn buren enigszins bezorgd waren. Het is niet echt nodig om er zo ver in te gaan.

Op bepaalde momenten op het pad kan het lijken alsof er niet veel gebeurt met onze innerlijke energie. Misschien worden er in de diepte dingen losgemaakt zonder al te veel symptomen, en merken we er later iets van. Of misschien wachten we op het opkomen van de innerlijke stilte met meer weken en maanden van meditatie. Of misschien laten we de sutra in samyama niet los met het subtiele gevoel. Soms is niets doen best lastig – gewoon niet de voorkeur geven aan wat er ook opkomt in de vijftien seconden in stilte.

Succesvolle yoga gaat niet om ervaringen; het gaat om het volgen van de procedures van onze technieken. We worden veranderd door de technieken, en niet door ervaringen. Ervaringen zijn een bijproduct van onze beoefening en de daaruit voortkomende spirituele transformatie die aan de gang is.

Herinner je ook dat directe reacties die opkomen van de sutra’s ook losgelaten moeten worden tijdens samyama. Het is de ultieme karma yoga – goddelijk handelen terwijl je de vrucht van het handelen loslaat. Het is ingebouwd in de techniek van samyama – doen en het loslaten van het doen. Samyama is dus ook het cultiveren van uitstromende goddelijke liefde die niets terug verwacht. Als we onze samyama op deze manier doen zullen we na verloop van tijd stralende bakens van goddelijk licht worden die zweven door de lucht.

Wie zal er dan nog kunnen ontkennen wat we als menselijke wezens zijn? Wie zal er niet supernormaal willen worden?

De guru is in je.