Les 188 – Mantra ontwerp 101

Vraag: je schreef, I AM kan uitgesproken worden als AIEM (in engelse vertaling: AYAM) dit lijkt erg op (als het niet hetzelfde is) als de tantrische beeja mantra, AYEIM. Zijn deze twee hetzelfde?

En wat is de grondslag voor de eerste en tweede uitbreiding op de I AM mantra? Ik bedoel, je hebt dit waarschijnlijk geschreven op basis van een aantal jaar ervaring met deze mantra’s, en ervaringskennis is in veel gevallen erg moeilijk over te brengen. Toch zou ik graag willen weten hoe je tot deze mantra gekomen bent – ik ben deze mantra of iets wat er op lijkt nog nooit tegen gekomen in een van de klassieke tantra teksten over mantra sashtra. Waarom is het dat de mantra SHREE OM SHREE OM I AM I AM NAMAH is en niet zoiets als SHREE OM I AM I AM I AM NAMAH? Waarom zijn er twee SHREE’s gevolgd door OM?

En waarom eindigt SHREE niet op een M (SHREEM) zoals het gewoonlijk gebruikt wordt in mantra’s.

Antwoord: dank je voor het schrijven, zeker over dit onderwerp. Ik heb gezocht naar inspiratie om een les te posten over mantra ontwerp. We noemen het “Mantra ontwerp 101”. Zoals met zoveel dingen die gepresenteerd worden in deze lessen, worden traditionele benaderingen gerespecteerd maar houden we er ons niet altijd strikt aan als directe ervaring ons naar een optimalere oplossing in yoga leidt.

Als de uitspraak hetzelfde is voor I AM, dan zijn AIEM (in engelse vertaling: AYAM) en AYEIM hetzelfde vanuit het mantra oogpunt. Er zijn misschien verschillende betekenissen voor de verschillende spellingen in Sanskriet, maar dat maakt niet uit. Het is de vibratie waar we gebruik van maken. Als je op internet zoekt op “Sanskriet ayam” en ook op “Sanskriet ayeim”, zie je dat ze beide in verschillende mantra’s gebruikt worden. Er is ook een Moslim versie die AYYAM gespeld wordt.

Als AYEIM uitgesproken wordt als AYEEM, dan is het niet hetzelfde. AM en EEM gaan in tegenovergestelde richtingen in het zenuwstelsel. Als er wat extatische conductiviteit opkomt kan dit door iedereen eenvoudig gevoeld worden. Dit ‘voelen’ is de basis van het ontwerp van alle mantra’s in de lessen. Ze zijn niet alleen op geschriften gebaseerd. Er wordt geen schriftelijke autoriteit geclaimd. Maar er wordt natuurlijk niet iets zomaar uit het niets tevoorschijn gehaald. De lettergrepen zijn bekend, en zijn verschenen in vooraanstaande geschriften, al kan de volgorde en het gebruik misschien wat anders zijn hier.

Mantra lettergrepen zijn als stemvorken in het zenuwstelsel. Iedere vibratie resoneert in een verschillend deel van ons innerlijken circuit. Dit geldt zowel wanneer de extatische conductiviteit wel eerder is wakker gemaakt als wanneer het niet eerder is wakker gemaakt. Het verschil is dat wanneer het zenuwstelsel extatisch wakker is, de effecten direct te ervaren zijn en geobserveerd kunnen worden in het lichaam. De effecten worden met de innerlijke zintuigen ervaren en hebben een extatische boventoon. Het resonerende effect van een lettergreep in de diepe stilte van de mind maakt obstructies los op een manier die uniek is voor die lettergreep. Met die op ervaringen gebaseerde feedback, en de kennis wat de meest effectieve en veilige volgorde is om het zenuwstelsel te doen ontwaken, met name de wervelkolomzenuw, kunnen de mantra’s op passende wijze samengesteld worden. Laten we nog wat specifieker worden.

I AM (met iedere spelling) resoneert in de volledige lengte van de wervelkolomzenuw van het derde oog tot de basis (muladhara). Dit is nog niet eerder genoemd in de lessen. Er is alleen op gehint. Het is niet eerder genoemd omdat ik niemand wil aanmoedigen om de mantra op een bepaalde plek in het lichaam te denken. De mantra resoneert op natuurlijke wijze in het betreffende deel van het zenuwstelsel waarop het is afgestemd. We hoeven het niet te helpen door het hier of daar naar toe te richten, we zouden de natuurlijke resonantie op die manier kunnen verstoren. Dus niet de mantra ergens lokaliseren, oké? Pak de mantra gewoon moeiteloos op waar het ook is, zoals altijd, en laat het verfijnen. Als I AM in de voeten opkomt, of waar dan ook, zal het resoneren van het derde oog tot de basis (muladhara). Net zoals een stemvork de overeenkomstige snaar van een instrument zal laten vibreren wanneer het in de buurt gebracht wordt.

Nu we dit gezegd hebben kun je een experiment doen en het ervaren als je wilt. Als je de klank “I” denkt, kan je misschien de subtiele neurologie voelen in het hoofd die zich uitstrekt door het centrum van de wenkbrauwen naar buiten toe. Zo niet, geen probleem. Dat is de plek waar het van nature vibreert. Het is niet nodig om het te helpen of te voelen. Dat is waar het is. Als je nu het geluid “AM” denkt kan je misschien voelen dat het op natuurlijke wijze naar beneden gaat door het midden van het lichaam. Zo niet, geen probleem. Wanneer de extatische conductiviteit opkomt zal je het voelen. Het voelen heeft geen toevoeging op de effectiviteit van de mantra. Voelen is alleen een symptoom van de mate van zuivering die we hebben in ons zenuwstelsel, en de mate van extatische conductiviteit (kundalini) die opkomt. Het zal naar ons allen toekomen als we doorgaan met de dagelijkse beoefeningen. Wanneer we de mantra zo extatisch voelen, en we merken dat onze aandacht afgedwaald is in gedachten over de sensaties, locatie in het lichaam etc., dan behandelen we het net als iedere andere ervaring die opkomt in meditatie en gaan ontspannen terug naar de mantra. Er verandert niets in de procedure van de mantra. Het zijn alleen de ervaringen die veranderen en steeds meer extatisch en goddelijk worden, we moeten er dus op letten om er niet door in beslag genomen te worden tijdens meditatie en onze andere oefeningen.

Zoals eerder gezegd in de lessen, is I AM een twee polige mantra. De reden daarvan is de resonantie in de wervelkolomzenuw. “I” is het Shiva component, en “AM” is het Shakti component. Met deze mantra brengen we de mind tot stilte op zo’n manier dat we zo de gehele lengte van de wervelkolomzenuw zuiveren. Door het gebruik van een mantra die resoneert tussen het derde oog en de basis (muladhara), volgen we het veiligste en meest gebalanceerde pad van ontwaken, net zoals we in de wervelkolomademhaling doen. De twee oefeningen zijn parallelle methoden, beide werkzaam om de wervelkolomzenuw te zuiveren op hun respectievelijke niveaus in het zenuwstelsel. Beide oefeningen, opeenvolgend gedaan (wervelkolomademhaling en dan meditatie), maken onze extatische energieën en innerlijke stilte wakker en stabiliseren ze. Deze ontstaan op natuurlijke wijze vanuit de wervelkolomzenuw.

Met de eerste mantra uitbreiding (SHREE SHREE I AM I AM) doen we twee nieuwe dingen. Als eerste vergroten we de hoeveelheid lettergrepen in de mantra. Dit verbreed de vegende beweging door het onderbewuste, wat een breder pad zuivert door het zenuwstelsel. Het vertraagt ook onze afdaling in zuiver gelukzaligheidsbewustzijn, en neemt meer mee naar buiten wanneer we terug komen. Dus, meer lettergrepen zuiveren meer en stabiliseren meer innerlijke stilte in het zenuwstelsel. Waarom niet één SHREE, of drie SHREE’s? We zouden langzamer opgebouwd kunnen hebben door te beginnen met één SHREE, en er dan later nog één aan toe te voegen. Op die manier zouden we twee uitbreidingen gehad hebben in plaats van een. Ik dacht niet dat het nodig was om de stapjes zo klein te maken. Zullen we naar drie SHREE’s gaan? Op dit moment wordt het niet verwacht. Met de tweede uitbreiding toegevoegd aan de twee SHREE’s is al best een lange en goede mantra. Meer dan genoeg om de klus te klaren.

De reden om SHREE te gebruiken is om een nieuwe richting in te slaan met het zuiveren van ons zenuwstelsel, waarbij we voor het eerst de mantra uitbreiden voorbij de bekende resonantie van de wervelkolomzenuw van het derde oog tot de basis. Waar naar toe uitbreiden? Naar de kruin. SHREE neemt ons recht omhoog door de wervelkolomzenuw naar de kruin. In het centrum van het hoofd heeft de wervelkolomzenuw (sushumna) een vertakking. Het gaat van daaruit in twee richtingen. De eerste is de route naar het derde oog, naar het punt tussen de wenkbrauwen. De tweede is naar de kruin, recht omhoog naar het midden van de corona radiata, boven de pijnappelklier en de hersenholtes. Met de resonantie van SHREE in de kruin beginnen we dit gebied te zuiveren in relatie met de gehele wervelkolomzenuw. SHREE is de fonetische spelling van SRI, en is dus niet hetzelfde als SHREEM zoals je vroeg.

Dit is de eerste uitbreiding van de mantra.

Een opmerking over de kruin: lang geleden toen we voor het eerst kundalini bespraken is er genoemd dat als we te vroeg naar de kruin gaan dit allerlei soorten problemen kan veroorzaken in ons zenuwstelsel – hierbij werd de goed gedocumenteerde, nachtmerrie achtige reis naar verlichting van Gopi Krishna als voorbeeld gegeven. Het openen van de wervelkolomzenuw van het derde oog tot aan de basis is de veiligste en meest plezierige manier om te zuiveren en het zenuwstelsel te openen, en snel ook. Dit wordt erkend in sommige van de tradities, en niet zozeer door anderen. Als wijze reizigers zijn we het pad van het derde oog tot de basis gegaan, zowel in de wervelkolomademhaling als in meditatie. En voor de meeste van ons gaat dit erg soepel en progressief. Terwijl we de wervelkolomzenuw van het derde oog naar de basis aan het openen zijn, beïnvloeden we ook de kruin. Het is onvermijdelijk, want de twee zijn met elkaar verbonden in het midden van de hersenen. Iedereen die extatische conductiviteit voelt opkomen in de derde oog route zal ook een extatische kruin opening ervaren. Het verschil zit er in dat doordat het derde oog leidend is, het proces niet de bocht uit zal vliegen richting excessieve kundalini symptomen, wat er kan gebeuren als de kruin leidend is. Daarom gaan we volgens die weg, openen we de kruin met enthousiasme, en laten de kruin veilig volgen. Dan, op een gegeven moment, is de kruin genoeg gezuiverd door de invloed van de opening van het derde oog dat we een directere benadering van de kruin kunnen gebruiken. Dat is waarom we SHREE’s (en ook OM’s) aan onze mantra toevoegen. We zullen ook gebruik maken van een directere benadering van de kruin met pranayama in een aantal lessen verderop. Dus zo zie je dat we op ons eigen moment en op onze eigen manier bij de kruin komen, er zorg voor dragend dat we de langdurige chaos vermijden die een vroegtijdige kruin opening kan veroorzaken.

Het derde oog is als onze doorgang naar het goddelijke en we kunnen een hoop bereiken door daardoor in en uit te gaan. Het is gecontroleerd (ajna betekent ‘leiding/controle’), veilig, erg extatisch, en het moet geopend worden. De kruin, sahasrar (de duizend-bladige lotus) is als ons dak, en wanneer we het openen zijn we eenvoudig opgegaan in het goddelijke. Er is hierin enige controle maar lang niet zoveel controle als we hebben wanneer we werken door het derde oog. Tegen de tijd dat we de kruin hebben gezuiverd, zowel indirect door het derde oog, en later direct door recht naar boven te gaan, zijn we er klaar voor om ons zelf over te geven op het altaar van de kruin, en dan zullen we merken dat we vertrokken zijn in extatische gelukzaligheid. Wanneer we terugkomen, werken we niet langer voor onszelf. We werken dan voor het Zelf in iedereen – we zijn Dat geworden. Het is geen directe overgang. Het kan plaatsvinden gedurende een periode van jaren – tientallen jaren zelfs. Het is menselijke spirituele transformatie. Ik wilde dus duidelijk maken dat het nooit de bedoeling is geweest om de kruin voor altijd te vermijden – alleen tot de tijd er rijp voor is. Je zal in je hart weten wanneer dat voor jou zo is, en deze oefeningen zijn ontwikkeld om je wat richtlijnen te geven, en de middelen.

De tweede uitbreiding van de mantra (SHREE OM SHREE OM I AM I AM NAMAH) voegt meer lettergrepen aan de mantra toe met dezelfde reden als hiervoor (een veel groter vegende beweging door het onderbewuste), en introduceert het krachtige component OM. OM resoneert in de medulla oblongata, de hersenstam, en verspreidt zich vervolgens door heel het zenuwstelsel, en daaraan voorbij. Herinner je alsjeblieft dat we de mantra niet proberen te lokaliseren in een bepaald gebied in ons lichaam. Het stemvork effect werkt het beste als we ontspannen zijn met de mantra, waarbij we de meditatie procedure volgen zoals oorspronkelijk aangeleerd in het begin van de lessen. Het zenuwstelsel weet al hoe het op de juiste manier op de mantra moet reageren. Het enige wat we hoeven te doen is om de mantra correct te gebruiken, en dan komt alles goed.

OM wordt de ‘moeder van alle mantra’s’ genoemd en doet deze reputatie eer aan. Het is het diep extatische oergeluid van dat we zijn, voortkomend uit zuiver gelukzaligheidsbewustzijn. Zoals uitgelegd in de les over de tweede mantra uitbreiding, moeten we ons voorbereiden voor we het gebruiken in diepe meditatie. Anders kan het chaos creëren. Onder de beste omstandigheden is OM ‘verwoestende extase’ in diepe meditatie, zeker wanneer extatische conductiviteit opgekomen is. Het zal teveel zijn voor iedereen die te vroeg naar de tweede mantra uitbreiding gaat, dus begin er niet overhaast aan. Je zal weten wanneer je er klaar voor bent. Maak om te bepalen wanneer je klaar bent om te ‘schakelen’ gebruik van de richtlijnen gegeven in de les.

OM is met een reden aan SHREE gekoppeld, en OM is met een reden als tweede en niet als eerste. Het is gekoppeld om de polariteit tussen de kruin (SHREE) en de rest van het zenuwstelsel, dat met OM resoneert, te behouden. Dit is een andere dimensie van de uitgebalanceerde Shiva-Shakti relatie, in dit geval tussen de kruin en de medulla oblongata. Het is een meer dynamische en verstrekkende manifestatie van de Shiva-Shakti verbinding dan I AM (die ook nog steeds doorgaat). OM is hier achter SHREE geplaatst voor een langere levensduur in de vibratie van het OM. SHREE OM komt het lichaam in, en OM SHREE verlaat het lichaam. Het is een onderscheid met een merkbaar positief verschil in het effect wanneer het gezien wordt door de innerlijke zintuigen van extatische conductiviteit.

Als laatste wordt NAMAH toegevoegd voor de lettergrepen en als een traditionele overgang in mantra herhalingen. Het resoneert extatisch in het hart, waar het bhakti cultiveert, en het heeft een zuiverend effect door heel het zenuwstelsel.

Ik besef me dat we al onze mantra’s op goed vertrouwen hebben gekregen van anderen die het zouden moeten weten, en die ze zelf weer uit de geschriften hebben. Weet je, ik denk dat dit gaat veranderen wanneer er in meer en meer mensen extatische conductiviteit opkomt in dit aankomende nieuwe tijdperk. We hebben al wat mensen in deze groep met ontwaakte kundalini die ongetwijfeld voor zichzelf kunnen beoordelen hoe de lettergrepen van de mantra in hun zenuwstelsel resoneren. Met andere woorden, als je voor nu op mijn woord (of dat van iemand anders) afgaat, hoef je dat in de toekomst niet meer te doen. Het enige dat er voor nodig is, is het wakker maken van extatische conductiviteit door middel van de oefeningen. Iedereen die dit gedaan heeft zal de effecten van de mantra van binnen ‘zien’ en het zo voor zichzelf weten. Het bewijs zal daar gevonden worden in de ervaring, en je hoeft dan op niemands woord meer te geloven.

Nou, dat is best veel informatie. Ik hoop oprecht dat het niemand afleidt van de eenvoudige procedure van iedere keer de mantra de voorkeur geven en het van nature laten ontstaan in meditatie. Niets van wat hier geschreven is, is noodzakelijk om op een juiste manier de meditatie te doen, en het kan inderdaad een afleiding zijn. Sla dit alles dus op onder ‘voeding voor bhakti’ en ga verder met het genieten van je reis huiswaarts naar verlichting met gebruik van de eenvoudige beoefening van diepe meditatie.

De guru is in je.

Toevoeging: een derde toevoeging op de mantra wordt hier aangeboden in deze toevoeging op de les. Begin er pas mee wanneer de tweede mantra uitbreiding volledig verteert is, en de meditatie soepel gaat. De uitbreiding is simpel, we voegen twee lettergrepen toe in de vorm van nog een NAMAH. De derde uitbreiding van de mantra is dus:

…SHREE OM SHREE OM I AM I AM NAMAH NAMAH…

Dit verbreedt de voetafdruk van de mantra in ons bewustzijn nog een stap, waardoor we een bredere zuiverende beweging maken door de mind en het zenuwstelsel terwijl we de mantra gebruiken om de natuurlijke opmars te faciliteren van de mind richting stilte. Wanneer we met deze mantra in stilte aangekomen zijn, zullen we merken dat er meer stilte bij ons blijft wanneer we de dagelijkse activiteiten ingaan. Dat is het doel van meditatie – om ons zenuwstelsel en al onze activiteiten te laten doordrenken met de kwaliteit van innerlijke stilte, wat zuiver gelukzaligheidsbewustzijn is. Dan komen we te weten wie we zijn in relatie tot alles wat zich afspeelt in tijd en ruimte. Wij zijn DAT…