Les 75 – Siddhasana – Leven in een fontein van extase

Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).

Ok, we zijn er klaar voor om door te gaan met een aantal meer gevorderdere yoga oefeningen.

We komen nu op het terrein van oefeningen die beduidend agressiever zijn. Voordat je met een van deze oefeningen start, is het essentieel dat je stabiel bent in de beoefening die je tot nu toe doet. Als je meteen in het diepe springt met deze nieuwe oefeningen zonder dat meditatie, pranayama en de rest zeer comfortabel hun plek gevonden hebben, zal er niet veel goeds uit voortkomen. Zorg dat je goed bent afgestemd op jouw eigen unieke tijdlijn. Het kan zijn dat je jaren oefent met de andere oefeningen voordat je je er klaar voor voelt om te starten met deze vergevorderde yoga technieken, en dat is helemaal goed. Rome is niet in een dag gebouwd.

Met “agressief” bedoelen we meer gericht op het stimuleren van prana in het lichaam. Terwijl dit betekent dat er meer zuiver gelukzaligheidsbewustzijn gaat bewegen en er meer extase in ons opkomt, betekent het ook meer zuivering in het zenuwstelsel. Meer zuivering betekent dat er meer losgemaakt wordt en van binnen naar buiten komt, en ongemak is mogelijk. Meet je beoefening en levensstijl altijd zo af dat er een stabiele mate van zuivering is. We zijn altijd op zoek naar het in evenwicht brengen van onze routine zodat het resulteert in maximale spirituele vooruitgang terwijl we de soepelheid in ons dagelijkse leven behouden. Hoe we ons voelen buiten de beoefening tijdens de dag is de beste maatstaf. Dit is keer op keer al gezegd, en het kan niet vaak genoeg worden gezegd. Het is een feit van het leven voor iedereen die serieus het pad van yoga gaat. Je zou het de verfijnde kunst van het schoonmaken kunnen noemen zonder er een zootje van te maken.

Dat gezegd hebbende, laten we ons erin verdiepen.

Als je nog steeds fris en fruitig bent na alles waar we tot op heden doorheen zijn gegaan, zal je geknipt zijn voor wat er aankomt. En je zal er iedere minuut van genieten. Het is of dat, of je zal roepen, “dit is buitensporig!” Misschien doe je het wel tegelijkertijd – houden van het buitensporige.

Siddhasana is de volgende stap in de integratie van onze oefeningen. Het betekent, “houding van de volmaakten”. Je zal herinneren dat we in les #33 gesproken hebben over een nieuwe manier van zitten in meditatie. Misschien wil je die les nu nog eens teruglezen.

We gaan met dat wat we besproken hebben in les #33 een stap verder. We zeiden dat het goed zou zijn om er aan te wennen om in een gekruiste positie te zitten tijdens de meditatie, de tenen een stukje onder het andere been gestopt met de voetzolen deels omhoog wijzend. Dit kan je het beste doen op een zachte ondergrond, zoals een bed, en met steun voor de rug. Dit geldt voor zowel pranayama als meditatie.

Nu brengen we de binnenste voet verder naar binnen en brengen we de hiel onder ons perineum. We zullen op onze hiel zitten met de voetrug plat op het bed. Het is geen goed idee om dat te proberen op een harde ondergrond.

Het is niet nodig om al ons gewicht op de hiel te plaatsen. Als je een rugsteun gebruikt, zoals aangeraden, kunnen we wat achterover leunen en een redelijk comfortabele positie vinden waarin we zitten met onze hiel stevig op het perineum. Niet te stevig, niet te lichtjes. We kunnen beide van onze voeten gebruiken als onderste voet, en je kan wisselen voor het gemak als dit nodig is, zoals beschreven in les #33. Zoals het met alle nieuwe oefeningen is waarmee we starten, zal er een onhandige fase zijn, waarin het een beetje raar voelt. Deze zal misschien wel heel vreemd voelen. Laat dat je er niet van weerhouden om het te leren. Het zal niet lang duren voordat je ontdekt dat deze houding seksueel stimulerend is, en dat zal bijdragen aan de onhandigheid.

We houden de andere voet waar die was, onder de scheen geschoven van de voet die onder gaat, of we houden het been af en toe naar voren gestrekt op het bed als dit comfortabeler is. Dit is een vereenvoudigde vorm van siddhasana. De formele versie heeft het tweede been op de eerste zoals in de halve lotus, zonder rugsteun, en misschien ergens zittend op een harde rots. Het is niet nodig om dat alles toe te voegen om het juiste effect te verkrijgen. Dat effect is een constante stimulatie van de seksuele energie naar boven toe tijdens onze zittende oefeningen van pranayama en meditatie. Dat is wat we willen, en we zitten op zo’n manier met druk op het perineum dat we dit bewust stimuleren. Het zou goed moeten voelen.

“Hoe kan ik ooit mediteren terwijl ik dit doe?” zeg je. Dat kan je. Misschien in het begin niet zonder wat afleiding, maar dat is iets waar je langzaam naar toe werkt. Misschien wil je eerst alleen in siddhasana zijn tijdens pranayama, en laat je het weg tijdens meditatie. Na verloop van tijd zal je volkomen ontspannen zijn in siddhasana en zelfs vergeten dat je het doet tijdens je oefeningen. Het is een training waar je mee begint, het langzaam opbouwen van een gewoonte. Er zijn twee soorten training die gelijktijdig plaatsvinden, dat maakt het leren van siddhasana wat lastig.

Eerst is er het fysieke deel waarin je het lichaam ontwikkelt tot het punt dat het lichamelijk volledig ontspannen is om in siddhasana te zijn. We weten allemaal dat we het lichaam geleidelijk kunnen aansporen om in een bepaalde richting te bewegen. Als het gelukt is om gemakkelijk met gekruiste benen te zitten, weet je dat dit mogelijk is. Als we nog niet in de positie zijn met gekruiste benen, zal deze vorm van siddhasana niet zomaar lukken, niet op de manier zoals het nu beschreven is. Er zijn andere manieren om het te doen. Daarover hieronder meer.

De tweede soort training die plaatsvindt kan wat uitdagender zijn. Dat is het manoeuvreren door de seksuele gevoelens die siddhasana creëert. In siddhasana trainen we onze seksuele energie om gemakkelijk omhoog te stromen, waarbij het voorheen latente paden in ons zenuwstelsel opent. We doen om twee redenen siddhasana in onze beoefening. De eerste is omdat we er zitten voor de duur van onze pranayama en meditatie, en dit automatisch een bepaalde tijd in siddhasana zijn is. Dat maakt siddhasana een regelmatige dagelijkse beoefening net als al het andere, en we hoeven geen tijd toe te voegen om het te doen. Ten tweede, pranayama en meditatie werkt in op de effecten van siddhasana om de stroom van prana en zuiver gelukzaligheidsbewustzijn in het zenuwstelsel sterk te vergroten. Daarnaast doen we ook mulabandha en sambhavi. De integratie van al deze oefeningen jaagt het proces van evolutie dat in ons aan de gang is aan.

Denk aan seksuele energie alsof het een wild paard is. We willen dit paard nuttig gebruiken. Dus wat doen we? We stappen op het wilde paard en berijden het. Als eerste springt het overal naar toe – als een steigerend en bokkend paard. Maar al snel realiseert het paard wie de controle heeft en begint tot rust te komen. Het vindt een nieuwe manier om in de omstandigheden te zijn die we hebben gecreëerd. Dan wordt het paard erg nuttig voor het doel waarvoor we het trainen. Dit is precies wat siddhasana doet. Het schept een omstandigheid waar de seksuele energie zich in aan moet passen, in ons voordeel. Ons doel in yoga ten aanzien van de seksuele energie is het gebruik ervan naar boven uitbreiden, iets toevoegen in aanvulling op de naar buiten gerichte voortplantingsfunctie. We willen seks zo trainen dat het onze innerlijke spirituele transformatie ondersteunt. We hebben dit principe al besproken in voorgaande lessen toen we eerst kundalini en mulabandha bespraken. Nu gaan we er een stap verder mee. Wanneer we de tantra yoga methoden behandelen, zullen we er nog andere dingen aan toevoegen, allemaal leidend in dezelfde richting.

Als het steigerende paard van de seksuele energie in siddhasana begint te kalmeren, zullen onze ervaringen in pranayama en meditatie drastisch veranderen. Wat eerst losgeslagen seksuele energie was die alle kanten op ging, wordt het een geleidelijke opwaartse stroom van verrukkelijke energie, wat lijkt op een fontein die opkomt vanaf onze basis (muladhara). Het is een vredige lichtende energie, waar we oneindig in kunnen zitten met groots gemak. Geen steigerende paarden meer. Wanneer we klaar zijn en starten met onze dagelijkse activiteiten zal de energie er nog steeds zijn, zelfs wanneer we niet in siddhasana zitten. Onze innerlijke biologie die gerelateerd is aan de stroom van prana in ons, zal veranderen in iets wat veel meer is. We zullen ons er mee op ons gemak voelen, gevuld met goddelijk licht. We zullen in grotere mate zelfvoorzienend worden in ieder aspect van het leven. Dan zijn we in de beste positie om te geven aan anderen, omdat onze basisbehoeften vervuld zullen worden van binnenuit door een overstromende gelukzaligheid.

Dus, siddhasana is een erg belangrijke oefening. Een lastige om aan te wennen, maar het is het beklimmen van de leercurve zeker waard.

Hoe lang duurt het om het steigerende paard te trainen? Dit hangt af van de persoon. Voor de meesten is het geleidelijk. De eerste week of twee weken kunnen krankzinnig zijn. Na een maand zal alles redelijk geland zijn. Na drie maanden wordt het comfortabel. In zes maanden tot een jaar zal er stabiliteit ontstaan, en zal het een natuurlijk onderdeel worden van het dagelijkse leven. Na een aantal jaar zijn we er aan gewend om altijd te baden in extase, zonder dat het ooit vanzelfsprekend wordt. We kunnen op ieder moment in siddhasana zitten wanneer we dat willen zonder afgeleid te worden – alleen maar normale extatische gelukzaligheid. Het is een normaal leven met een extatisch ontwaakt zenuwstelsel.

Alle effecten van de gevorderde yoga oefeningen die we besproken hebben in deze lessen zullen verrijkt worden door siddhasana, en we kunnen verder naar meer en meer. Dat is het belangrijke, want er is altijd meer vooruitgang te bereiken. Een ware yogi of yogini stopt nooit, hoe fantastisch de ervaringen ook worden.

Tijdens al deze verandering die siddhasana met zich meebrengt, blijven we zoals altijd doorgaan met onze dagelijkse pranayama en meditatie. De gevoelens die in siddhasana opkomen worden behandelt zoals iedere andere gedachte of gevoel dat opkomt in pranayama of meditatie. We kiezen heel gemakkelijk weer voor de oefening die we aan het doen zijn, net als altijd. We houden onze beoefening van mulabandha en sambhavi zoals deze was. Siddhasana heeft een enorm effect op de opening van de wervelkolomzenuw en het opkomen van de extatische conductiviteit hierin.

Voor diegene die om wat voor reden niet met de benen gekruist kunnen zitten, is siddhasana nog steeds mogelijk, met de effecten op een andere manier gecreëerd. Je kan een hulpmiddel gebruiken wanneer je zit voor pranayama en meditatie. Misschien een rubber bal, een hard klein kussen, of iets dat lijkt op de druk van je hiel op het perineum. Dit is volledig toereikend. Je kan het op deze manier doen. Je kan het trainen van het lichaam in het fysieke buigen vermijden. Je zal nog steeds de seksuele energie trainen, wat het punt is van siddhasana. Al het andere zal hetzelfde zijn als hierboven beschreven. Je gebruikt alleen een andere manier om dezelfde resultaten te verkrijgen.  

Als op enig moment de stimulatie gewoonweg teveel is, en het niet mogelijk is om te mediteren of om iets ontspannen te doen in je oefeningen, dan is het belangrijk om wat te minderen. Dat geldt voor alle gevorderde yoga oefeningen. We proberen niet heldhaftig te zijn en te lijden door extreme moeilijkheden. Ontspan altijd wat als het teveel wordt. Vind dan jouw stabiele basis in de verminderde oefening, en ontspan daar voordat je weer vooruit probeert te gaan. Je kan altijd terugkomen en het weer oppakken waar je de vorige keer gestopt was.

De guru is in je.