Les 86 – Het vinden van je meditatie routine

Vraag: Ik ben pas begonnen met het volgen van je oefeningen (ik ben teruggegaan naar het begin). Ik heb mij enige jaren bezig gehouden met yoga en meditatie. Ik vraag mij af of het goed is om achtergrondmuziek en aroma’s te blijven gebruiken, om mijn meditatie te bevorderen, of word ik er door afgeleid? Hoe zit dat met mala-kralen? En ik lijk alleen maar 10 minuten ingepast te krijgen – hoe belangrijk is het om iedere dag voor de volle 20 minuten te mediteren?

Antwoord: Natuurlijk, het is niet aan mij om je gevestigde comfortabele meditatie omgeving in de war te brengen. Als jij heel comfortabel bent met wierook, aroma’s, achtergrondmuziek, of wat dan ook, is het jouw keuze. Maar ik stel wel voor dat je zorgvuldig alle lessen en V&A over meditatie leest voor opmerkingen over externe omgevingszaken tijdens meditatie. Onthoud, meditatie is voor het naar binnen keren. Als we vibreren van muziek of andere zintuigelijke indrukken, dit is geen onderdeel van het gebruik van de mantra, dan bestaat de kans dat onze aandacht verdeeld raakt. Dit kan voorkomen dat onze aandacht op een natuurlijke manier diep gesetteld raakt in zuiver gelukzaligheidsbewustzijn. Natuurlijk, zoals uitgelegd in de lessen, is het mogelijk om gemakkelijk te mediteren in vliegtuigen, drukke wachtkamers, of waar dan ook. Dus wat is nu een klein beetje achtergrondmuziek? Het kan misschien geen kwaad, maar het is ook geen onderdeel van de meditatie, en het is iets anders naast gedachtes die je gemakkelijk los laat wanneer de je voorkeur geeft aan de mantra. Bepaal zelf wat het beste werkt voor jou. Jij hebt de leiding.

Tien minuten is beter dan geen minuten, en tien minuten twee keer per dag is veel beter dan twintig minuten een keer per dag. Er is een natuurlijke cyclus van meditatie en activiteit die geoptimaliseerd wordt door twee keer per dag te mediteren. Het “twee” keer is minstens zo belangrijk als de lengte van de meditatie.

Als je soepel bent in je activiteiten na twintig minuten meditatie, doe dan je best om het in je dagelijkse schema in te bouwen. Je zult zoveel meer innerlijke zuivering realiseren als je er een gewoonte van maakt. Aan de andere kant, probeer er niet grillig in te zijn – twintig minuten deze keer, tien minuten de volgende keer, dan vijftien….. Hoe regelmatiger het is, hoe meer het op hetzelfde tijdstip gedaan wordt, hoe prettiger je zenuwstelsel het zal vinden. Zodra de gewoonte op zijn plek is, zal het zenuwstelsel bijna als vanzelf mediteren. Je zult je ogen sluiten en onmiddellijk in zuiver gelukzaligheidsbewustzijn zijn, en de vrede en de gelukzaligheid daarvan zullen bij je blijven, door de hele dag en nacht. Door meditatie went ons zenuwstelsel er aan om op een natuurlijke manier in zuiver gelukzaligheidsbewustzijn te zijn. Het werkt echt op die manier. Het vergt regelmatige dagelijkse beoefening over een lange tijd. Wanneer de obstructies geleidelijk aan verwijderd worden, zal de ervaring van zuiver gelukzaligheidsbewustzijn gestaag opkomen. Het is alsof je een boom ziet groeien. Ik zou willen dat ik kon zeggen, het is alsof je een kudzu rank ziet groeien (veel, veel sneller). Misschien is dat zo voor een paar gevorderde zielen, geboren met een zuiver zenuwstelsel.

Mala kralen zijn voor een ander soort aanpak van meditatie, en voor pranayama ook. Ze zijn bedoeld voor het tellen. Mala’s waren er al lang voordat er klokken waren, en het aantal mantra herhalingen en ademhalingscycli werden geteld om zo een meetbare aanpak te hebben, om zodoende niet teveel of te weinig oefeningen te doen. Dit geeft een kleine beperking, met name in meditatie, omdat het de mantra bindt aan een uiterlijke activiteit, de kralen een voor een aftikkend met je vingers. Het wordt een onbewuste activiteit, maar nog steeds reguleren we de mantra door een uiterlijke activiteit. Met de klok kunnen we de mantra (en de adem in pranayama) op een natuurlijke manier loslaten volgens de unieke zuiveringsbehoefte van het zenuwstelsel. We hebben het hier al vaak over gehad. Het gebruik van de klok is een flexibele aanpak om de hoeveelheid innerlijke oefeningen af te meten. Natuurlijk zullen we af en toe op de klok kijken, maar na verloop van tijd zullen we ontdekken dat onze innerlijke klok bijna net zo goed is als onze uiterlijke. De uiterlijke klok wordt dan een incidentele bevestiging van de innerlijke. De les (#23) hierover in de meditatie V&A heet, “Op de klok letten.”

Mala’s zouden ook een sentimentele waarde kunnen hebben, een bhakti waarde, en dat is een prima reden om ze te dragen. Alles wat je bhakti stimuleert is goed, zolang je maar niet van de planeet geblazen wordt in een overdosis kundalini. Een mala zou een onderdeel kunnen zijn van jouw ishta (ideaal) als het je verbindt met jouw gekozen ideaal. En misschien dat jouw meditatie en pranayama, die je ergens anders geleerd hebt, op een mala gebaseerd zijn. Dat is ook oké. De mala is niet achterhaald en zal niet snel ouderwets worden. Het is er al duizenden jaren. Maar onthoud, de mala is om bij te houden hoeveel we doen in de beoefening. In deze lessen gebruiken we de klok daarvoor. Dat is het verschil.

Ik wens je het beste op je reis naar huis.

De guru is in je.