Les T34 -Kechari en de “geheime plek”

Vraag: Het is me eindelijk gelukt om boven het zachte deel van het gehemelte te komen … zoals altijd veel dank voor je ondersteuning. Het is grappig dat kechari zo gehuld is in seksualiteit. Ik wilde zeggen “seksuele metafoor,” maar eigenlijk is het heel letterlijk seksualiteit. De tong en de keelholte lijken op de lingam en de yoni, alleen hier zijn we volledig met beide geslachten. Vervolgens zijn er de erectiele weefsels in de neusholten…

Het voelt alsof ik mijn maagdelijkheid weer verloren ben. Het was niet zo leuk als de eerste keer, maar ik ben bereid om het een kans te geven.

Antwoord: Gefeliciteerd met het bereiken van fase twee in kechari! Je hebt hiermee een belangrijke mijlpaal bereikt op je yoga reis.

De seksuele metafoor is zeker toepasselijk. Kechari is rechtstreeks verbonden met de hogere seksualiteit, net zoals sambhavi en de andere bandha’s en mudra’s dat zijn. Ze zijn allemaal rechtstreeks verbonden met onze seksuele neurobiologie in het bekkengebied, die zijn functie in opwaartse richting door het hele lichaam uitbreidt, en er aan voorbij. 

Terwijl het verliezen van je maagdelijkheid met kechari misschien niet zo leuk is als op de andere manier, zal kechari dat op de lange termijn goedmaken. Wanneer de extatische conductiviteit opkomt, eindigen we uiteindelijk in een soort smeulend orgasme in ons hele lichaam. Dan functioneren al deze mudra’s in een natuurlijke reflexieve coördinatie. Zie ook les #212, “Volledige lichaamsmudra.”

Kechari is zowel mysterieus als opvallend in zijn rol van het cultiveren van hogere extatische ervaringen. Deels komt dit doordat het een “nieuwe plek” is waar de overgrote meerderheid van de menselijke wezens nog geweest is. Al bevindt die plek zich maar op een centimeter of twee van waar de tong zich normaal dagelijks beweegt. De middelen om in kechari te komen zijn controversieel, in ieder geval in deze tijden van weinig (maar toenemend) begrip van kechari. Het is waarschijnlijk dat velen de komende jaren deze plek zullen ontdekken.

Waarom?

Boven in de neuskeelholte, gemakkelijk te bereiken door een onderzoekende en bevrijde tong, is een orgaan dat seksueel net zo gevoelig is als de geslachtsdelen. “Spiritueel erogeen” is er een goede omschrijving voor, omdat kechari de extatische/seksuele energie stimuleert om opwaarts in het lichaam te stromen. De geslachtsdelen zullen daarentegen, als ze niet in de modus van tantrische pre-orgastische beoefening worden gebracht, de energie naar buiten brengen om de voortplantingsfunctie te vervullen.

Laten we het spiritueel erogene focuspunt daarboven in de neuskeelholte de “geheime plek” noemen, aangezien we er tot nu toe zo weinig van af wisten.

Wanneer het eenmaal bekend wordt, zal alleen al het seksueel opwindende aspect de genot zoekende massa aantrekken. En waarom niet? Wie zou er kinderen krijgen als het niet zo aangenaam is om ze te maken? Zou verlicht worden minder plezier moeten zijn? Wanneer het spirituele pad algemeen bekend wordt voor wat het werkelijk is, een constante orgie van uitstralende extatische gelukzaligheid, dan zal het pad naar verlichting volgepakt zijn met beoefenaars, net zoals de wegen naar reproductieve seksuele ervaring nu volgepakt zijn. Interessant genoeg kruisen de twee wegen hier in de wereld van tantra, en dat is waarom deze les hier gepost wordt en niet in de hoofdlessen. Het is tijd om wat vrijer te worden wat betreft het onderwerp kechari.

Dus wat is deze geheime plek?

In hoofdles #108 over kechari, is de rand van het neustussenschot beschreven als “extatisch gevoelig.” Het is ook een “altaar van gelukzaligheid” genoemd. Hier in de tantra lessen noemen we het “spiritueel erogeen.” Met al deze omschrijvingen is het wel duidelijk dat er iets speciaals aan de hand is met het neustussenschot (septum) in de beoefening van kechari.

Het neustussenschot is het platte, dikke membraan wat ons linker en rechter neusgat verdeelt. De achterzijde hiervan loopt door het midden van de voorzijde van de holte die zich boven het zachte gehemelte bevindt, deze holte wordt de neuskeelholte genoemd. Halverwege de rand van het neustussenschot is een klein uitsteekseltje, een klein bobbeltje. Het is extreem gevoelig. Dat is de “geheime plek.”

Net zoals met onze gewone seksuele anatomie, gebeurt er veel meer in de neuskeelholte, binnenzijde van de neusgaten etc., dan alleen op die ene plek op de rand van het neustussenschot. Maar de geheime plek is een neurologisch focuspunt, zoals de clitoris dat is voor de vrouw, en de eikel van de lingam voor de man. Dat is waar de geheime plek op lijkt. Maar er zijn een aantal fundamentele verschillen tussen de geheime plek en onze geslachtsdelen.

Ten eerste, in tegenstelling tot onze niet geconditioneerde geslachtsdelen (al kunnen ze ook spiritueel extatisch gemaakt worden door tantrische technieken), heeft het door de tijd heen stimulatie nodig om de geheime plek volledige te doen ontwaken. De duur hiervan hangt af van onze algehele vooruitgang in het zuiveren en openen van het zenuwstelsel waarbij we gebruik maken van het volledige scala aan yoga technieken die we tot onze beschikking hebben. De gevoeligheid van de geheime plek wordt erg verstrekt door het opkomen van extatische conductiviteit in het zenuwstelsel. De beoefening van kechari zelf is een stimulator van de extatische conductiviteit in het hele lichaam, en de toename van de gevoeligheid van de geheime plek is daar een effect van. Oorzaak die leidt tot gevolg, en het gevolg dat tot de oorzaak leidt. Des te meer de geheime plek gestimuleerd wordt, hoe gevoeliger het wordt, samen met de extatische reactie in het hele zenuwstelsel die krachtiger wordt. En zo gaat het verder, zonder limiet! Het opkomen van een extatische respons is een belangrijk onderdeel van de weg naar onophoudelijke extatische gelukzaligheid in het lichaam, wat vervolgens naar buiten straalt om de omringende omgeving te doordringen met goddelijke liefde. Er zijn dus goede redenen om het vermogen om kechari te beoefenen te ontwikkelen voor tijdens onze gehele zittende beoefening, en daaraan voorbij. Het is een belangrijke manier om oneindig innerlijk genot te ontwikkelen, en tegelijkertijd een manier om wereldwijde verlichting te cultiveren. Dat is waarom kechari “een gigantische sprong voor de mensheid” is genoemd.

Ten tweede, in tegenstelling tot op voortplanting gerichte seks, leiden kechari en stimulatie van de geheime plek niet onvermijdelijk tot een reproductief genitaal orgasme. Hoewel de geheime plek na verloop van tijd zeer erogeen wordt, is het een ander soort gevoeligheid. Dit is de reden waarom we de term “spiritueel erogeen” gebruiken. De stimulatie van de geheime plek in kechari raakt alle erogene zones van binnenuit, hierbij lokt het onze passies naar binnen en opwaarts naar de genotscentra in onze hersenen. Stel je voor dat je van binnenuit seksueel gestimuleerd wordt. Dat je zeer opgewonden kunt zijn zonder enige stimulatie van buitenaf, en waarbij je al dat genot in golven door het lichaam omhoog hebt stromen, samenkomend in de genotscentra van onze hersenen, en dat het vervolgens terug golft naar beneden, naar het uiteinde van iedere zenuw. Wat zijn de genotscentra in de hersenen? Het zijn onderdelen van het derde oog, ajna chakra, wat een gebied beslaat met onder andere medulla oblongata (hersenstam), pijnappelklier en hypofyse, en de omringende zenuwen. De invloed verspreid zich ook op natuurlijke wijze naar de kruin (corona radiata). Al deze onderdelen participeren in de extatische processen die opkomen in het zenuwstelsel.

Dus wanneer we kechari combineren met sambhavi (de krachtige derde oog techniek), de andere mudra’s en bandha’s, en siddhasana, nemen we deel aan een krachtig innerlijk liefdesspel. Combineer dit met alle onderliggende invloeden die geproduceerd zijn door diepe meditatie en de wervelkolomademhaling, en we hebben een formule voor het cultiveren van eindeloze extatische gelukzaligheid en uitstromende goddelijke liefde – verlichting!

Tijdens het mediteren kan kechari stilletjes gedaan worden door de tong ontspannen te laten rusten op de geheime plek. Op andere momenten kunnen we geïnspireerd zijn om de geheime plek actief te stimuleren door verschillende bewegingen van de tong. Hier komt de seksuele analogie wel heel dichtbij, en is er waarschijnlijk niet veel advies nodig.

We hebben allemaal onze eigen manieren om maximale stimulatie te bereiken. Kechari geeft die mogelijkheid ook. Maar net zoals met het gebruik van externe seksuele stimulatie tijdens de zittende beoefening, moeten we voorzichtig zijn om onze routine niet volledig te verstoren. “Dynamische kechari” bewaren we dus voor de momenten dat het ons niet afleidt van de diepe meditatie. Er is geen reden waarom kechari niet dynamisch kan zijn tijdens de wervelkolomademhaling, zolang we met onze aandacht maar door de wervelkolomzenuw blijven reizen. Het kan ook goed werken met wervelkolom bastrika, gerichte bastrika, yoni mudra, en zelfs tijdens tantrische seks, of op ieder ander moment dat we niet in diepe meditatie, samyama, of met een andere activiteit bezig zijn die onze volledige aandacht vraagt. Dit is aan de beoefenaar zelf om te beoordelen.

Net zoals met iedere gevorderde yoga techniek moet self-pacing (het bepalen van je eigen tempo) toegepast worden wanneer de energie stromen geassocieerd met kechari excessief worden.

In de beginstadia van kechari waarbij we de geheime plek actief beginnen te stimuleren, zullen we waarschijnlijk seksueel opgewonden raken. Later zal dit niet zozeer aan de buitenzijde gebeuren, maar lichten we van binnen op met extase. Dat is hoe het gaat. Als we doorgaan met ons innerlijk liefdesspel, dan zal vreugdevol genot omhoog getrokken worden vanaf onze geslachtsdelen, en vanuit iedere erogene zone in ons zenuwstelsel. Dan zullen we sidderen van vreugde wanneer de golven omhoog en gelijktijdig omlaag stromen door iedere cel van ons lichaam. Het kan zijn dat we bedekt zijn met kippenvel, het uitroepen van extase, dat we ronddansen als een wervelende derwisj, of waartoe de energie ook ons toe aanzet. Het is een onophoudelijk innerlijk orgasme! Ondertussen zullen voelbare golven van liefde door ons naar buiten schieten, waarbij het iedereen in de buurt verheft. Dat is een goede manier om gebruik te maken van onze seksuele energie. Net zo goed als het maken van baby’s. We kunnen het ook beide doen als we dat willen. Dat is gebruik maken van alles wat we in ons hebben.

De liefde bedrijven is het samenkomen van de twee polariteiten van het leven om het doel van de creatie te vervullen. Het externe deel gebeurt vanzelf, en dat leidt tot voortplanting. Wanneer we het bewust deelname kan het zo worden ontwikkeld dat het intern ook automatisch gebeurt, en dat leidt tot verlichting.

De guru is in je.

Toevoeging: Hier zijn nog twee vervolg V&A’s – een van een vrouw, en een van een man.

Eerst de vrouw:

Vraag: Een aantal dagen geleden deed ik eerst mijn pranayama en vervolgens drie maal yoni mudra kumbhaka waarbij het hoofd naar de borst valt, vervolgens heb ik nog drie ronden nadi shodana toegevoegd. Vervolgens deed ik mijn meditatie waarbij ik op een opgerolde sok zat met een ander balletje meer naar voren.

Terwijl ik de nadi shodana deed probeerde mijn tong weer omhoog te gaan de neuskeelholte in. Deze keer krulde het verticaal, en als een buisje ging de tong omhoog. Ik denk dat de tong verder omhoog ging dan waar ik tot nu toe ben geweest. Het ging zover als het achterste gedeelte van het bovenste deel van mijn keel, waar het omhoog begint af te buigen. (ik weet de anatomische term niet voor dit gebied)

Vervolgens ging ik bijna direct na nadi shodana mijn meditatie in. Mijn tong bleef zich zover als dat mogelijk was uitrekken in mijn neuskeelholte. En nog steeds in de vorm van het buisje begon het een punt te masseren ergens hoog in het bovenste gedeelte van mijn keel of waar het dak omhoog afbuigt. Ik weet zeker dat ik niet op het punt was dat bereikt wordt in de gevorderde stadia, maar wat voor plek ik ook te pakken had, het was ongelofelijk. Terwijl mijn tong deze plek masseerde voelde ik het in mijn clitoris. Het was alsof die plek direct verbonden was met de clitoris! Normaalgesproken zou ik me schamen om hier over te schrijven, maar na het lezen van je lessen snap ik dat er niets is om je voor te schamen. De sensatie was zo extatisch! Nadat het allemaal voorbij was, was ik er niet zeker van of ik nu een orgasme had gehad, want het voelde niet echt als een orgasme. Tijdens een orgasme bereik je de finishlijn en dan is het klaar en wil je het ook stoppen. Maar hierbij had ik die noodzaak om te stoppen helemaal niet, het ging maar door en door en het leek er niet op dat er een eindpunt was dat bereikt moest worden. Het was extatischer dan een orgasme. Is deze plek altijd in staat om dit te produceren wanneer mensen hun tong er zouden kunnen krijgen, of is het alleen na de beoefening van yoga dat zoiets kan ontstaan?

Ik wilde de ervaring delen, maar ook iets vragen. Wanneer ik door wil gaan met nadi shodana, wanneer kan ik het dan het beste doen? Hoewel ik het die dag na pranayama en yoni mudra kumbhaka deed, heb ik het sindsdien niet meer in die volgorde gedaan. Nu heb ik het op andere momenten gedaan dan tijdens mijn meditaties omdat het boek Hatha Yoga Pradipika stelde dat het in de ochtend, middag en middernacht zou moeten worden gedaan. (ik doe maar twee keer per dag drie ronden) Voordat ik het weer met mijn meditatie doe wilde ik het even bij je checken of dat wel goed is. Ik geloof dat ik ergens in het Pradipika boek gelezen heb dat nadi shodana gedaan moet worden om goed pranayama te kunnen doen, wat maakt dat ik denk dat het het beste voor de wervelkolomademhaling gedaan kan worden. Het produceerde in ieder geval een krachtige automatische yoga reactie door het na yoni mudra kumbhaka te doen.

Nadat ik er buiten mijn yoga beoefening mee begonnen ben, (ik ben nu bij les #91), heb ik ook erg krachtige automatische yoga. Het voelt haast alsof mijn lichaam bezeten is. Alsof iemand anders mijn lichaam beweegt. Soms maakt mijn hoofd volledige cirkels waarbij het eerst voor een tijdje van rechts naar links gaat en vervolgens de andere kant op. Het voelt alsof onzichtbare handen me de verschillende oefeningen en rekhoudingen inbrengen.

Als laatste, iedere keer dat mijn tong de neuskeelholte in probeert te gaan, lijkt het steeds een stukje verder te komen. Is het mogelijk dat de tong uiteindelijk ver genoeg uit kan rekken door continue te proberen om naar de plek te komen waar je over schreef? En hoe weet ik dat de tong er eenmaal aangekomen is?

Dank je!

Antwoord: Dat is geweldig, je ontdekt al vroeg je extatische conductiviteit – dit is verder bewijs van je voorgaande niet-herinnerde werk in yoga. Je zenuwstelsel herinnert het zich.

Als je met nadi shodana, de gemakkelijke alternerende neusademhaling bedoelt, wordt het over het algemeen niet gezien als een hele krachtige techniek, tenzij je het met kumbhaka combineert. Maar dat wordt in deze lessen niet aangeraden omdat we de kumbhaka al toepassen in andere technieken, en we willen het niet te ingewikkeld maken. (zie de toevoeging op les #41 voor meer over nadi shodana.)

Als je net begonnen bent met kumbhaka in yoni mudra (les #91), dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van de grote sprong die je ervaart. Er is niet veel kumbhaka nodig om bergen onzuiverheden in ons zenuwstelsel in beweging te brengen. Yoni mudra kumbhaka is een erg krachtige techniek, zelfs in kleine hoeveelheden. Wanneer je met twee of meer technieken tegelijkertijd start kan dat ervoor zorgen dat het onduidelijk is wat nu wat doet, of je wordt blootgesteld aan energiestromen die wakker worden (zoals je automatische yoga’s) en waarvan je niet weet wat het veroorzaakt. Herinner self-pacing (bepalen van je eigen tempo) – het is de belangrijkste techniek van allemaal.

Over kechari, als je tong achter en boven het zachte deel van het gehemelte is (het zachte deel van gehemelte achter in je mond), dan kan het zijn dat je de “geheime plek” al gevonden hebt. Je zal het herkennen aan de vorm van een “rand” – de verticale rand van de achterzijde van het neustussenschot, wat zich midden tussen het rechter en linker neusgat bevindt. De voorzijde van het neustussenschot is het tussenschot tussen het linker en rechter neusgat in onze uiterlijk zichtbare neus.

Een andere mogelijkheid is dat je met je tong van onderaf het zachte deel van het gehemelte omhoog en naar voren drukt (als een flap) waardoor het de geheime plek aanraakt. De stimulatie is er in ieder geval. De sensatie van de erotische verbinding met de geslachtsdelen is het begin van extatische conductiviteit. Op een gegeven moment zal dit ook in sambhavi ontstaan. Dan kan de extatische respons naar wens opgeroepen worden, op ieder moment, waar dan ook.

De mate waarin de extatische respons in kechari ontstaat is een uitdrukking van zuivering in het zenuwstelsel, en met name werk dat in het verleden in yoga gedaan is. Het is zeer goed mogelijk om fase twee van kechari in te gaan en daarbij de geheime plek te raken, en gedurende lange tijd nog niet veel verbinding met het bekkengebied te hebben. In dat geval zal het zich geleidelijk aan ontwikkelen. Iedere persoon heeft een andere structuur van obstructies in het zenuwstelsel, maar we gaan allemaal dezelfde richting op. Het is alleen een kwestie van tijd, want iedereen is bedraad voor goddelijke extase.

Wat betreft het seksuele aspect van kechari, het zal voorbijgaan aan het zijn van een seksuele ervaring wanneer het geleidelijk aan het hele zenuwstelsel omvat. Dit noem ik de overgang van erotisch naar spiritueel extatisch. Vanuit je beschrijving is het duidelijk dat je dit al inziet. De ontwikkeling hiervan is niet richting het genitale orgasme (al kan dat in het begin gebeuren). Het is in de richting van oneindige extase in het gehele lichaam. Deze extatische conditie vermengt zich met innerlijke stilte die gecultiveerd is in meditatie en samyama, en die combinatie is oneindige extatische gelukzaligheid. De latere lessen gaan in op de gevolgen hiervan – wat eigenlijk niet zo spectaculair is. Het leven gaat geleidelijk aan om het van binnenuit dienen van anderen met onze eindeloze overstromende rivier van extatische gelukzaligheid. Er hoeft niets anders gedaan te worden dan een kanaal van goddelijke liefde te zijn. Het is totale vrijheid in dit leven, en daaraan voorbij.

En nu de man:

Vraag: In mijn nieuwe ervaringen met kechari fase 3 heb ik een gevoelige plek ontdekt op het neustussenschot dat een beetje vlezig en zacht aanvoelt en een hogere mate van gevoeligheid en effect heeft op de adem dan andere gebieden. Ik kreeg het gevoel dat het een beetje lijkt op seksueel weefsel maar ik weet niet zo goed wat het effect van de stimulatie ervan is. Eerst dacht ik dat het misschien mogelijk was om een orgasme van het kruinchakra te krijgen maar het voelt anders dan dat. Ik weet het niet zo goed. Het herinnert me aan het feit dat veel vrouwen niet beseffen dat een vrouw kan ejaculeren tijdens het orgasme totdat ze het daadwerkelijk ervaren. Kechari is een ontdekkingsreis waar maar met weinig mensen over gedeeld kan worden en die de ervaring kunnen begeleiden. Mijn vermoeden is dat zelfs van de mensen die het delen het alleen maar terloops noemen, en dat zeer weinig het echt geprobeerd hebben, en nog minder doorgedrongen zijn tot de diepere niveaus ervan.

Kechari, en met name het puntje van de tong op de “geheime plek” houden geeft echt een verandering, en het is een hele mooie verandering en het zal wat tijd nodig hebben om het te integreren. Het lijkt een automatische lift van de bandha’s te creëren, en ik kan voelen dat kechari in combinatie met sambhavi een stromende energie sensatie geeft die van het bekken naar het hoofd beweegt zonder dat ik er iets voor hoef te doen naast het voelen van mijn adem.

De sensatie is dat de energie door mijn wervelkolom omhoog stroomt op de inademing maar niet echt naar beneden gaat op de uitademing, of misschien een beetje tot de buik. De stromende energie komt pas helemaal naar beneden naar het bekken als ik kechari loslaat. Tot zover ben ik hiermee een beginner, maar aangezien ik ervaren ben in pranayama vermoed ik dat kechari en sambhavi pranayama zoals ik het ken snel zal transformeren. En het maakt de fases van inademen/vasthouden/uitademen minder fysiek en uitgesproken, samen met de bandha’s komt het allemaal veel meer samen in een stroom van energie.

Je hulp wordt erg gewaardeerd.

Antwoord: Dat sensitieve punt op het neustussenschot is wat ik de “geheime plek” noem en is echt de kern van de kechari stimulatie. Van binnenuit de neusgaten ingaan (kechari fase 4) geeft er nog een significante toevoeging aan, maar de geheime plek is het focuspunt, op een gelijksoortige manier als de clitoris dat is voor een vrouw.

Nu we het daar over hebben, vrouwelijke beoefenaars hebben gemeld dat de geheime plek neurologisch rechtstreeks verbonden is met de clitoris. Zowel mannen als vrouwen die de geheime plek bereikt hebben realiseren snel dat het niet voor een genitaal orgasme is, al kan dat wel gebeuren in de beginstadia. Ook is het niet voor een “sahasrar orgasme,” niet op de manier waarop we normaal het orgasme zien als een climax. Het is voor het cultiveren van het geleidelijk ontstaan van wat ik “constant komen” noem, wat de titel is van een van de andere tantra lessen. Constant komen is een permanente staat van extatische gelukzaligheid en een uitstroom van goddelijke liefde – verlichting.

Je symptomen van de verschuiving van een fysieke sensatie naar een energetische verbinding tussen het hoofd en het bekkengebied is een klassieke geboorte van het ontstaan van extatische conductiviteit. Dat is hoe het ontstaat. En vanaf daar gaat het maar verder, en verder, en verder. En ja, de geheime kechari plek en sambhavi zijn hierin instrumenteel, en veranderen de gehele aard van pranayama en kumbhaka ten goede. Ook meditatie … en dan komt het, extatisch bekrachtigt, allemaal weer terug vanuit al die technieken.

Als je de energie met de adem laat circuleren door de gehele wervelkomzenuw vanaf het punt tussen de wenkbrauwen tot aan het perineum, zal je na verloop van tijd een meer uitgebalanceerd zuiverings- en openingseffect opmerken. Dat is de essentie van de wervelkolomademhaling. Als je delen van dit traject bereist met de energie, of in deze fase naar de kruin gaat in plaats van naar het punt tussen de wenkbrauwen, is er de kans dat een kundalini onbalans zich opbouwt. Het vrijmaken van de sushumna tussen het derde oog (wenkbrauw) en de basis (perineum) is de sleutel tot soepele progressie in voor altijd verruimende extatische conductiviteit. Zonder het wervelkolomademhaling component, kan het een beetje rommelig worden door een teveel aan kundalini energie die in beweging is. De wervelkolomademhaling voorkomt dit.

Ja, er zijn er weinig die deze overgang gemaakt hebben, maar ik denk dat er in de komende jaren velen zullen zijn die de overgang maken. Het is te belangrijk (en vervullend!) voor serieuze yogi’s en yogini’s om te negeren. Ik hoop dat de vrije en open integratie van de technieken in AYP het verder op weg zal helpen.  Het is de hoogste tijd dat dit alles voor iedereen beschikbaar wordt, denk je niet? Het is het lot van de mensheid waar we het hier over hebben, en er is geen tijd te verspillen.